Přeskočit na obsah

Váš košík je prázdný.

Dopřejte si něco zdravého pro svou pokožku. Jestli si nevíte rady, zavolejte. Rádi vás uslyšíme.

+420 724 102 829
Po - Pá 9:00 - 14:00

Krátký tahák, jak na empatickou komunikaci

Krátký tahák, jak na empatickou komunikaci

Empatie je intuitivní dar, který lidi spojuje s ostatními, s celým světem i vesmírem. Schopnost vcítit se do prožívání druhých je důležitá pro mezilidskou komunikaci a lze ji rozvíjet.

Základem je aktivní pozornost. Empatie se zlepšuje pouhou soustředěnou pozorností na ni. Ve chvíli, kdy si dokážeme představit, co druhý prožívá, naše schopnost vcítění roste. Empatii však snadno můžeme i zablokovat, mnohdy i nevědomě, pokud jsme dlouhou dobu vystavováni nadměrnému utrpení druhých.

Se schopností empatie se rodíme, proto se náš přístup k ní začíná formovat od počátku života. Už v dětském věku jsme se naučili, že některé z následujících přístupů pro nás mohou být zdánlivě prospěšné. Často totiž sklouzáváme k tomu, že při kontaktu s lidmi ztrácíme sami sebe (prolínáme se s druhými) nebo se snažíme výsledek komunikace a své pomoci bližním ovlivnit (nechtěně a nevědomě manipulujeme). Je proto blahodárné sami sobě porozumět a vyjasnit si vlastní postoj.

Co je to empatická soucitná reakce?

– Vnímáme, v jaké situaci se druhý nachází.
– S láskou a soucitem jeho situaci respektujeme.
– Zároveň svobodně věnujeme pozornost jeho bolesti a starostem místo toho, abychom sledovali vlastní reakce na jeho prožitek, pocity a emoce.
– Poskytujeme účast a podporu.
– V případě potřeby podáváme pomocnou ruku, avšak nepřenášíme na sebe zodpovědnost svého protějšku ani energeticky nepřenášíme jeho potíže na sebe.

Poskytnutí skutečné soucitné empatické podpory vyžaduje odvahu a statečnost. Občas nás zaskočí strach a jindy nám chybí komunikační dovednosti.

Strach nás může paralyzovat. Nedokážeme na druhého vůbec zareagovat. Ochromí nás. Obáváme se naší citové reakce na vlastní zranitelnost a také se obáváme reakce toho druhého. Můžeme se bát, že ho uvedeme do rozpaků, rozčílíme ho, ještě více zraníme nebo rozrušíme.

Můžeme se bát, zda použijeme správná slova, a pochybovat o naší dovednosti druhému pomoci.

Jednoduché zásady nám mohou pomoci lehčeji a svobodněji reagovat:
– Uveďme se do vnitřní soustředěnosti.
– Zkontrolujme, zda prožíváme skutečnou empatii (není nátlaková, nutkavá ani vlezlá)
– Vyjasněme si, zda je vhodné reagovat (někdy máme empatickou informaci jen přijmout, ale ne vždy je nutné na ni reagovat).
– Když nás soucit s druhým strhne nebo zaskočí, případně se cítíme zranění, zablokovaní, přehlcení, v tu chvíli nejprve poskytněme soucitnou podporu sobě.
– Není v naší pravomoci řešit cizí problémy.
– Nepřebírejme zodpovědnost za druhé. Držme se vlastní zodpovědnosti. Nejsme zodpovědní za druhého ani za jeho reakci.
– Poskytněme účast a podporu, ale pomocnou ruku jen v případě, že to bude skutečně potřeba.

Jak vypadá správná reakce?
– Reagujme laskavě, upřímně a otevřeně.
– Nehodnoťme a nesuďme.
– Méně je často více.
– Nedělejme nic, co nechceme, aby ostatní dělali nám.
– Používejme jednoduché otázky a věty.

Jsem přesvědčená, že laskavé užití empatie se neobejde bez naší lásky a bez podpory a lásky vesmíru. Proto můžeme požádat vesmír, aby nás celým procesem soucitné empatie provedl. Vesmír pak v případě potřeby zmírní následky našich případných nesprávných reakcí a podpoří správný záměr.

Vždy jednejme tak, aby to bylo v souladu s námi, naším srdcem a v souladu se všemi zúčastněnými.

TEXT: HANA GROFOVÁ – www.hanagrofova.cz
FOTO: UNSPLASH.COM

Více o empatii se dočtete v chystaném čísle biOrganica magazínu, který vychází již 11. 3. 

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho s přáteli

Příspěvek byl publikován 24. 02. 2021 / Rubriky: Rady a tipy

Magazine image

Stáhněte si poslední vydání magazínu biOrganica

biOrganica v médiích

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.